Tourblog VII: Over kopmannen en lijsttrekkers

door WvdW op 09/07/2011

in Varia

Post image for Tourblog VII: Over kopmannen en lijsttrekkers

Ha, een berg … of in ieder geval iets wat erop lijkt. Op de top van Super-Besse kan een voorlopige balans worden opgemaakt voor het algemeen klassement. Het blijkt dat veel klassementstoppers de bergen niet zonder kleerscheuren hebben bereikt. De ongehoord grote hoeveelheid valpartijen in de eerste Tourweek betekenden een enkeltje huiswaarts voor Brajkovic, Horner en Wiggins en deden klassementsambities van mannen als Leipheimer, Kreuziger en Hesjedal waarschijnlijk definitief de das om.

Zo bekeken valt het tijdverlies van Robert Gesink vandaag misschien nog mee. Met een achterstand van 1.28 op de gele trui doet hij het op papier nog altijd beter dan Alberto Contador en Samuel Sanchez. Daarmee lijkt het meest positieve dan ook wel gezegd. Waar Contador nog maar weinig gevolgen lijkt te ondervinden van zijn valpartij in de domino-etappe van afgelopen woensdag, is Gesink bepaald niet hersteld en als dat herstel niet snel inzet, zit een goed klassement er met het naderende hooggebergte niet meer in.

Ze zullen het waarschijnlijk niet hardop toegeven, maar bij de Rabobankploeg wordt – zelfs als Gesink de handdoek niet in de ring gooit – ongetwijfeld koortsachtig nagedacht over plan B. Maar dat wordt nog een opgave. De Raboploeg is volledig rond Gesink opgezet, sprinters zijn niet meegenomen en de enige schaduwkopman die de ploeg achter de hand had – Bauke Mollema – kwam gisteren na de zoveelste valpartij in het tweede deel van het in stukken gescheurde peloton te zitten en liep op achterstand binnen. Dat is jammer, omdat deze jonge Groninger eergisteren in volle finale liet zien in grootse vorm te steken.

Nee, dan Radioshack, deze ploeg heeft al twee kopmannen (Brajkovic en Horner) de koffers heeft zien pakken en ziet een derde (Leipheimer) op flinke achterstand. En dan nog hebben ze met Andreas Klöden een hooggeklasseerde klimmer in de gelederen.

Bij gebrek aan dergelijke weelde is een kopmanwissel dus niet aan de orde. Dat is overigens sowieso lastig in het wielrennen. De meeste ploegleiders houden zo lang vast aan hun kopman dat ze de luitenants liever inzetten om een stervende zwaan te begeleiden, dan ze voor hun eigen kansen uit te laten vliegen. De zojuist gememoreerde Andreas Klöden was vorig jaar ploeggenoot van een tanende Lance Armstrong; hij weet er alles van.

Tegen beter weten in vasthouden aan je vooraf aangewezen leider … waar kennen we dat van? Het leiderschap van een lijsttrekker staat ondanks aanhoudende slechte peilingen nooit ter discussie, althans, nooit ten opzichte van de buitenwereld. Soms levert dat ongekende comebacks op, meestal niet.

Wielervolgende Nederlanders hopen nu op een miraculeuze wederopstanding, maar als deze uitblijft en er niet op korte termijn een nieuwe ‘lijsttrekker’ opstaat, rest een rol in de oppositie. Als de Raboploeg niet zo gouvernementeel geworden is, dat ze daaraan eerst nog even moeten “wennen”, hebben ze genoeg renners in huis aan wie we nog veel plezier kunnen beleven. Misschien is dat wel de reden dat Bauke Mollema zich ook vandaag op achterstand liet binnenlopen. Kan hij volgende week uitpakken in het hooggebergte.

{ 4 reacties… read them below or add one }

1 Henk 11/07/2011 om 09:57

Wat bracht de rampenettappe? De auto kwam van links? Rechts vlieg je de bocht uit? Het afschuiven van verantwoordelijkheid door de Tourdirectie? Het grote Waar-is-Pieter-van-Vollenhovenmoment?

2 WvdW 11/07/2011 om 12:20

Haha! Ja, ik heb ook nog even langs die lijnen zitten denken – hoewel ik nu natuurlijk jaloers ben op een aantal van deze vondsten! – maar ik vond het uiteindelijk wat eentonig worden om weer een bijdrage te schrijven over de vele valpartijen in de Tour van dit jaar. Omdat mij verder niets bijzonders was opgevallen, heb ik de etappe van gisteren maar gelaten voor wat hij was.
Vandaag is het rustdag (reces?) en aangezien de renners gisteren nog op de grill zijn gelegd zijn de vergelijkingen met de jaarlijkse Kamerbarbecue niet van de lucht.

3 CR 12/07/2011 om 12:06

Die valpartijen roepen anders wel de vraag op of het peloton niet veel te groot is. Moet de Tourdirectie niet minder, en kleinere ploegen toelaten? En is er niet een soortgelijke argumentatie te geven voor het kabinetsplan om het aantal Kamerleden met een derde te verminderen: het verminderen van de rat race tussen Kamerleden die over elkaar heen vallen om Kamervragen te stellen of interrupties te plaatsen?

4 WvdW 12/07/2011 om 19:20

Ook erg mooi! Een derde zou overigens voor het Tourpeloton wel erg veel zijn. Dat zou betekenen dat minstens zeven ploegen het veld zouden moeten ruimen. Dat is dan: bye bye, Johnny Hoogerland en companen. Tenzij je natuurlijk de ploegen zou laten rijden met 2/3 van het aantal renners dat ze nu mogen meebrengen: 6 in plaats van 9.
Met 15 ploegen van 9 man zou er namelijk volgens mij nooit meer een ontsnapping tot het einde reiken. (Minder ploegen, betekent immers minder ploegen die niet voor het eindklassement rijden, kleinere kopgroepjes, grotere controle). Met ploegen van zes of zeven man ben je ook een groot deel van de controle van achteruit kwijt.

Reactie achterlaten

Vorige post:

Volgende post: