De Koning als co-piloot

door GB op 17/05/2017

in Haagse vierkante kilometer

Post image for De Koning als co-piloot

Een grote kwestie is het ongetwijfeld niet. Maar in De Telegraaf vertelde een trotse Koning Willem-Alexander met hoeveel plezier hij twee maal per maand invalt als verkeersvlieger bij de KLM. Ook gezagvoerder Maarten Putman, onder wiens verantwoordelijkheid de Koning vaak vliegt, kwam aan het woord. Van hem noteerde de krant:

‘Als we ons KLM-uniform aantrekken, ben ik de gezagvoerder en is de koning de co-piloot’

Dit is ongetwijfeld bedoeld als geruststelling voor meevliegende onderdanen. Helaas voor hen is het maar matig waar. Volgens artikel 42 lid 2 van de Grondwet is de Koning onschendbaar. Dat betekent tegenwoordig vooral, zo vervolgt ook het artikel zelf, dat de ministers verantwoordelijk zijn. Maar het betekent ook nog steeds wat sinds de middeleeuwen wordt gelezen in de onschendbaarheid van ’s Konings geheiligde persoon, namelijk ‘dat geen ander orgaan in de staat dwingend gezag over de koning kan uitoefenen.’ Dat wil niet zeggen dat een Koning zich niet aan de regels hoeft te houden. Maar als hij dat niet doet, kan hij nooit worden vervolgd of veroordeeld. In het Verenigd Koninkrijk mag de onschendbare Queen Elizabeth II op basis van zo’n soort redenering zelfs als enige Brit zonder rijbewijs een auto besturen.

Een gezagvoerder van een vliegtuig heeft tijdens de vlucht een aantal bevoegdheden die op de grond aan een hulpofficier van justitie toekomen. En als de veiligheid van zijn vliegtuig in gevaar komt, dan mag hij helemaal doen wat nodig is. Behalve dus, als de co-piloot onschendbaar is…

{ 3 reacties… read them below or add one }

1 R.G. Vleeming 17/05/2017 om 15:33

Maak de Koning dan gezagvoerder. Is het probleem der onschenbaarheid ook opgelost?

2 GB 18/05/2017 om 08:10

Het staatsrechtelijke probleem iig wel…

3 wim voermans 24/05/2017 om 12:31

Wat ook niet helemaal lekker vliegt als passagier is de wetenschap dat als de majesteitelijke piloot een fout maakt (doordat hij bijvoorbeeld niet luistert naar zijn collega aan het stuur), hij daar noch strafrechtelijk, noch civielrechtelijk op aan te spreken valt. Benieuwd hoe mijn verzekeraar daar in staat…

Reactie achterlaten

Vorige post:

Volgende post: