Religie in het publieke domein

door Redactie op 19/03/2009

in Uncategorized

Dat religie weer terug is in het publieke domein, zoals de Wetenschappenlijke Raad voor het Regeringsbeleid het formuleerde, is inmiddels ook in de berm van de snelweg te zien. Voorheen maakten we ons nog druk over de zogenaamde snelwegpanorama’s, maar de aandacht voor die beleidsdoelstelling wordt nu volledig overgenomen door aandacht voor een nieuw fenomeen: het onderdrukken van een nieuwe godsdienstoorlog op de vangrail. Het begon in het Verenigd Koninkrijk, met reclame op bussen dat er waaarschijnlijk geen God is. Daarna kregen we in Nederland te maken met een advertentie langs de snelweg bij Schiphol (foto rechts) en een tegengeluid bij Staphorst (foto links). Het bord in Staphorst is inmiddels weggehaald door een handhavingsambtenaar van de Gemeente Staphorst. Geen reclameborden langs de snelweg, luidt het Staphorster beleid dat onverkort is gehandhaafd.

Het leidde tot onrust in de Staphorster blogscene en tot een fikse schrobbering in het huisorgaan van de BibleBelt: het Nederlands Dagblad. Borden als deze vallen onder de vrijheid van meningsuiting en kunnen dus niet zomaar allemaal weggehaald worden. Over de onmogelijkheid om dan nog een fatsoenlijk snelwegpanorama te kunnen handhaven, wordt natuurlijk niet nagedacht.

{ 2 reacties… read them below or add one }

1 GB 20/03/2009 om 10:40

Ik las vandaag dat de uitspraak: “er is WAARSCHIJNLIJK geen” God een reactie is op de regels van de Engelse reclame code commissie. Daar schijn je te moeten bewijzen dat iets ook juist is. De Staphorster variant zou dan in Engeland niet hebben gekund.

2 WdH 20/03/2009 om 16:11

Geldt dat dan ook voor handelsreclame? Ons wasmiddel is waarschijnlijk beter dan dat van onze concurrent?

Reactie achterlaten

Vorige post:

Volgende post: